Top 5 beste reclame muziek

Een reclame is ervoor gemaakt om de kijkers/luisteraars bekend te maken met een product, en herkenning te stimuleren. Zodra je een beeld ziet, een slagzin hoort, of een muziekje beluisterd dat in de reclame gebruikt wordt is het de bedoeling dat je aan het product denkt. Sommige reclamebureaus zijn hierin heel erg goed geslaagd. Denk maar eens aan de slogan “even Apeldoorn bellen”. Of de grappige reclame met de zeer bekende zin “mijn moeder zegt dat het goed voor me is omdat er zoveel bietamientjes in zitten”. Ook muziek is onlosmakelijk met reclame verbonden. Soms wordt er voor de reclame speciale muziek gecomponeerd, maar vaak ook wordt er gebruik gemaakt van bekende, populaire muziek. Kun jij herinneren welke producten met deze zinnen aangeprezen werden? Sommige van die reclames kunnen jaren blijven hangen in het geheugen van het publiek. Wanneer dat het geval is, heeft de reclamemaker het hoogste doel bereikt. Hier volgt een Top 5 lijst van de meest bekende reclamedeuntjes in Nederland:

1. Heineken 1990 – What a Wonderful World van Louis Armstrong
De bierreclames worden vaak genoemd wanneer het gaat om goede commercial muziek Bierbrouwerij Heineken komt hierbij als beste uit de bus. Het liedje dat nog het meest is blijven hangen bij het publiek is het bekende lied “What a Wonderful World”, gecomponeerd en gezongen door Louis Armstrong in 1967.

2. Felix kattenvoer – Meow meow meow van Miauw Mixed Catfood
Het eeuwige gemiauw van Felix Oe! Dat Smaakt! Een reclamedeuntje dat de irritatiegrens bij velen lijkt te overschrijden, en door anderen juist heel erg leuk wordt gevonden Wat de bedoeling van de componist was (irriteren of juist grappig) zullen we nooit te weten komen maar het deuntje is heel herkenbaar en als reclamemuziek dus heel erg geslaagd.

3. Coca Cola – First time (first miss) van Robin Beck
De reclame begint met het geluid van het openmaken van een sissend blikje Cola en daarna het aanstekelijke vrolijke nummer First Time van Robin Beck. Een echte zomerreclame die veel mensen dorstig maakt. Bij een test in een bioscoop is gebleken dat de verkoop van Coca Cola daadwerkelijk toeneemt wanneer tijdens de pauze dit nummer wordt gedraaid. Dus ook zonder de beelden doet dit reclamedeuntje goed zijn werk.

4. Postbank – Vijftien miljoen mensen van Fluitsma en Van Tijn
Reclamemuziek wordt bekender dan de reclame. De Postbank heeft in 1995 een grote treffer gehad met het reclamedeuntje geschreven door het Nederlandse producentenduo Fluitsma en Van Tijn. Het nummer werd speciaal geschreven voor de Postbank reclame maar al snel was het zo populair dat het op single werd uitgegeven en heeft lang op nummer 1 in de hitparade gestaan.

5. Bacardi – Sipping on Bacardi Rum van Groove Connection
De prachtige klassieker Sitting on the dock of the Bay van Otis Redding is op een knappe wijze aangepast en door Bacardi gebruikt om hun product te adverteren. Deze melodie is echter nu zo bekend geworden dat heel veel mensen het verschil niet meer horen tussen het origineel en de reclame.

<